08.19.07

Reversing Falls, Martello Tower en Fundy National Park

Posted in Uncategorized at 6:13 by erik

We zijn vandaag, woensdag 15 augustus, opgebroken en vertrokken van de camping in Saint John. We wilden naar Fundy National Park rijden, en dat is maar een klein eindje, 123 km volgens Google Maps, dus we hadden tijd genoeg om nog wat dingen in Saint John te bekijken. In het bijzonder wilden we naar de Reversing Falls. Dat vereist wat uitleg.

Saint John ligt, net als het eiland Grand Manan (waar we nu vandaan komen) en Fundy National Park (waar we nu heengaan) aan de Bay of Fundy, een uitloper van de Atlantische Oceaan. Een grote golf water die vanuit de oceaan de Bay of Fundy in gaat heeft zo’n zes uur en een kwartier nodig om het puntje te bereiken, botst daar tegen de wal en keert dan in zes uur en een kwartier weer terug. Nu wil het toeval dat de cyclus van eb en vloed een kleine twaalfenhalf uur duurt; dat betekent dat elke getijdencyclus de daaropvolgende getijdencyclus versterkt. Dit leidt, in combinatie met de vorm van de baai, tot enorm sterke getijden: het verschil tussen eb en vloed is aan de punt zo’n 17 meter.

In Saint John is het verschil iets kleiner, maar nog steeds een kleine 9 meter. En Saint John ligt aan de monding van de Saint John rivier die, een kleine kilometer voor de echte monding in de baai, een forse stroomversnelling heeft. Althans, als het eb is.

Als het vloed is, en het zeeniveau dus 9 meter hoger ligt, dan stroomt het water er de andere kant op, stroomopwaarts de rivier in! Dit merkwaardige fenomeen wilden we met eigen ogen zien.

We waren rond 11:00 uur ter plekke, maar het getij was nog te laag om iets interessants te kunnen zien. We besloten eerst naar de Carleton Martello Tower te lopen, een oud verdedigingswerk dat nu de status van National Historic Site heeft; we waren er eigenlijk niet zo extreem in geĂŻnteresseerd, maar het was nu eenmaal in de buurt en we hadden een paar uur stuk te slaan tot het hoog tij. Het bleek veel leuker dan gedacht en de wandeling was ook goed te doen. Bij deze gelegenheid hebben we direct maar een gecombineerd jaarabonnement op alle National Historic Sites en alle National Parcs genomen; zo’n 100 euro voor ons samen. Geen geld, niet waar, en als er iemand op bezoek komt met kinderen dan kunnen we er nog vijf gratis meenemen. 🙂

Rond half twee waren we terug bij de Reversing Falls, en nu was inderdaad wel te zien dat er iets merkwaardigs aan de hand was. Een stukje stroomopwaarts was een soort, tja, branding te zien waar het zoete water uit de rivier probeerde tegen het zoute water uit de zee in te stromen, maar daar niet zo best in slaagde. Helaas geeft de foto de situatie niet zo goed weer; het zag er leuker uit in het echt.

Al met al kwamen we redelijk laat aan in het park. We waren een beetje verbaasd bij de ingang ook een golf course aan te treffen (Canadezen zijn kennelijk echt verzot op golf, het kleinste gehucht heeft nog een eigen golf course, maar om er nou eentje in een beschermd natuurgebied aan te leggen…), maar verder is het een prachtig, ruig gebied. Bij binnenkomst hebben we direct een lijstje met georganiseerde activiteiten opgevraagd. Er zou vanavond een groot kampvuur aangestoken worden waarbij sterke verhalen werden verteld, en dat vonden wij wel wat. We hebben even vlug inkopen gedaan en een blikje voedsel opgewarmd, want het was intussen al aan de late kant.

We waren precies op tijd bij de kampvuurplek aan de andere kant van het park, maar helaas bleek het evenement afgelast te zijn. Dat was even jammer. Maar er bleek vanaf die plek nog een alternatieve autoroute terug te leiden naar onze tent, over een klein, onverhard weggetje, en daar was wel kans wat mooie beesten te zien. Dat gingen we dus maar doen. Het was een erg mooi pad, maar iets groters dan een haas (OK, ook leuk) hebben we niet gezien.

2 Comments

1. loes said,

August 20, 2007 at 11:36

Ik heb hier ook nog heel leuke duinkonijnen in de aanbieding! is het inmiddels weer droog? Hier ook gewoon allemaal regen hoor. Dat hoort erbij, dit jaar!

Loes

2. laura said,

August 21, 2007 at 15:42

Stuur er maar een paar op voor op ons volgende kampvuur!
    Inmiddels weer droog, voor woensdag wordt regen verwacht dus dan zijn we weer eens weg hier.