12.14.07

Pittsburgh

Posted in Uncategorized at 7:30 by laura

Twee weekenden terug (deze post staat al een tijdje klaar maar ik moest de laatste paar regels nog schrijven maar daar kwam iets tussen) zijn we naar Pittsburgh geweest. Daar wonen Silvia en Paul die we kennen uit de studentenwereld in Eindhoven.

Erik had in de eerste helft van de week wat meer gewerkt zodat hij vrijdag vrij kon nemen. Dus konden we donderdagavond al weg. we hadden besloten dat we die avond de grenswilden passeren en dan een hotelletje zouden nemen. Dus om 20:15 op weg gegaan, de grens is ongeveer twee uur rijden dus daar waren we rond 22:15. Eerst de tax-free shop in om dollars te wisselen, uit ervaring weten we dat je die nodig hebt bij de grens en we hebben ook even wat gedronken. Dus een kwartiertje later stonden we echt aan de grens, het was rustig en we konden zo doorrijden tot het hokje. Daar werden onze paspoorten ingenomen en werden we naar een hokje gestuurd om een visum waiver (klein groen papiertje zodat je geen visum hoeft) te halen. In de wachtkamer waren we niet de enige, er waren nog precies twee stoelen vrij. Dus boek erbij en wachten maar. Na een uur waren we aan de beurt en toen ging het snel. Vragenlijstje invullen: nee ik ben geen terroristische/illegale/immorele etc. dingen van plan. Erik ook niet. Vingerafdrukken, pasfotootjes groen papiertje in paspoort en wegwezen. Inmiddels liep het dus tegen twaalven. Maar een hotel was gelukkig zo gevonden.

Vrijdag zouden we eerst naar een hele grote outletmall gaan die Silvia had aangeraden. Die was een uur rijden ten noorden van Pittsburgh. Om ongeveer 11:30 waren we daar. Het was heel groot, heel erg groot. En we hebben heerlijk een dag geshopt. Wat kadootjes gekocht (eerlijkheid gebiedt me te zeggen voornamelijk voor onszelf), kleren gekocht en mensen gekeken. Opvallend is dat keukenwinkels ontzettend goed gesorteerd zijn, minstens zo goed als in Nederland (op keukenmachines na dan), we hebben al diverse nieuwe aanwinsten. Met moeite hebben we onszelf rond 17:00 weggesleept om het laatste stuk te rijden.

In Pittsburgh hebben ze een voorliefde voor driesprongen op de snelweg, daar had onze Tommie wat moeite mee, maar om iets na 18:00 waren we er dan toch. We hebben gezellig bij Silvia en Paul thuis gegeten. Zij hadden nog aardig wat over van Thanksgiving de dag ervoor (in de VS valt Thanksgiving weken later dan in Canada) waar we heerlijk van gesmuld hebben. Toen Pittsburgh bij nacht gaan bekijken, Pittsburgh is behoorlijk heuvelachtig en van een van die heuvels hadden we prachtig uitzicht over de stad. Helaas geen fototoestel bij ons. Daarna zijn we nog even het lokale cafe ingedoken om wat te drinken en natuurlijk om bij te praten.

Zaterdag zijn we naar de markt gegaan. Daar eerst ook ontbeten en natuurlijk heerlijk door winkeltjes en langs stalletjes gelopen. Ze hebben daar een supertoffe kruiden en specerijen winkel, helaas zit die niet in Canada. En uiteraard ook de keukenwinkel niet overgeslagen. Vervolgens zijn we naar een museum voor moderne kunst gegaan. Zoals dat gaat is het hier en daar wat vaag maar wel erg leuk. Iedere kunstenaar had een ruimte gekregen om zelf in te richten. Dus je bevond je steeds echt in de expositie. Er zaten hele sprekende opstellingen bij, sommige andere waren gewoon enkel mooi en weer andere voornamelijk onduidelijk. We hebben ons er goed vermaakt. Er was ook een huis iets verderop waar ze mee gelieerd waren maar dat er niet echt bijhoorde. De bewoner had 1 kamervoor zichzelf gehouden en verder was alles museum. Voornamelijk met hele kleine en gedetailleerde opstellingen. De eerste ruimte deed me denken aan droomvlucht van de Efteling. Maar hij had ook een paar kijkdozen die minimuseums waren, dus met kleine schilderijtjes aan de wand en rood tapijt op de vloer.

‘s Avonds hebben we heerlijk tapas gegeten ergens in de stad. Daarna hadden we kaartjes voor de botanische tuinen. Daarin was een expositie (je moet echt even op de link kijken) van glazen objecten. Dat alles was natuurlijk weer heel speciaal aangelicht. Gelukkig was het heel rustig zodat we op ons gemak heel veel bekeken hebben en natuurlijk een enorme hoop foto’s gemaakt.

‘s Avonds wat door Pittsburgh gelopen, we zijn met name ook wezen kijken bij The Cathedral of Learning. Gebouwd door iemand die van mening was dat een school ook best een heel mooi gebouw mag zijn. Was heel bijzonder dat dit echt als school gebouwd was. Als je het ziet denk je dat het een omgebouwde kerk is. Ze hebben een aantal ruimtes (the Nationality Rooms) ingericht door mensen uit een bepaald land. Helaas konden we daar niet in, maar later op internet toch nog wat van gezien. We zijn wel helemaal naar boven gegaan en daar van het uitzicht over Pittsburgh genoten.

Zondag zou er een brunch zijn in een heel chic hotel tegen een fatsoenlijke prijs. Dat zagen we natuurlijk wel zitten. Dus wij daar heen. Omdat we niet gereserveerd hadden moesten we wachten op een tafeltje. En dat wachten was het zeker waard. Er waren meerdere enorme buffetten met salades, ontbijtdingen gebak etc. En daarnaast waren ook een aantal mensen dingen vers aan het bereiden zoals warme wafels en omeletten. We hebben allemaal erg veel en uiteraard erg goed gegeten.

Daarna moest er nodig wat actiefs gedaan worden en zijn we naar het park gegaan om te wandelen. In Pittsburgh zijn een aaltal enorme parken midden in de stad. Sommigen zijn dan meer bosachtig en anderen echt park. We zijn in een bos geweest.

Vervolgens was het tijd voor ons om te gaan. We zijn rond 16:00 vertrokken. De reis ging erg voorspoedig. Rond 20:00 een klein hapje gegeten (na die brunch hadden we nog steeds niet echt honger), rond 21:00 de grens gepasseerd, we moesten nu wel wachten voor we bij het hokje waren (5 minuten of zo) maar daarna konden we ook gelijk doorrijden. En uiteindelijk rond 23:15 thuis.

Kortom, een ontzettend geslaagd weekend!

3 Comments

1. Ria said,

December 14, 2007 at 9:24

Die expositie van die glazen planten en bloemen is echt prachtig, zeker even via de link gaan kijken.

2. Wmijn said,

December 15, 2007 at 6:01

Geinig, ik sprak Silvia laatst en was al verbaasd dat er geen blog over jullie bezoek was geweest…

Wow, trouwens, mbt die glazen objecten. Ik moet jullie eigen foto’s nog gaan bekijken, maar die op de website van de tuinen zijn echt heel erg stoer! Bart wil ook wel zo iets in de tuin later en het liefst ook nog een bijpassende tuin 😉

3. Blog Home » Luchtige kastelen bouwen said,

January 21, 2008 at 20:43

[…] en ik hadden bij ons bezoekje aan Pittsburgh een prachtige cakevorm gekocht in de vorm van een sprookjeskasteel. Daar moest het ding natuurlijk […]