08.09.09

Tadoussac

Posted in Uncategorized at 20:01 by erik

Vandaag waren we weer eens wat vroeger opgestaan. We zijn naar Tadoussac gereden, een plaatsje op een kleine twee uur rijden afstand waar je vanaf de kust walvissen en andere zeezoogdieren zou moeten kunnen zien. (Het hele gebied is een groot water-reservaat.)

Rond half elf kwamen we aan. We gingen eerst maar eens even koffie drinken en toen naar de VVV. Daar vertelde een vriendelijke meneer, die Frans, Engels en een beetje Spaans sprak (dat Spaans moest ik natuurlijk even proberen), dat er inderdaad een aantal punten en wandelingen in de buurt waren waar je goede kansen op wat walvissen had. We besloten naar twee van die plekken te gaan.

De eerste plek was aan een wandeling binnen het stadje. Op weg daarheen kwamen we langs de kerk, en daar viel op dat iemand fijn met een luide motorgrasmaaier het kerkhof aan het maaien was. Lekker over de graven heen raggen!

De wandeling was mooi, en toen we bij het uitzichtpunt kwamen konden we inderdaad (van een forse afstand, maar toch) een paar keer een walvisvin boven zien komen.

Daarna vertrokken we naar de tweede plek. Maar eerst gingen we nog even lunchen, bij een soort keet waar we aan de bar zittend konden bestellen. We hebben het lekker buiten opgegeten.

De tweede walvisbekijkplek was door Parks Canada ingericht.  Op het moment dat wij aankwamen begon toevallig een programma-onderdeel waarbij duikers een paar zeediertjes opdoken en die vervolgens werden uitgelegd door de Parks Canada-medewerkers. Het was op zich wel interessant, maar het was eigenlijk te veel op kinderen gericht. De omstanders werden bijvoorbeeld geacht elke keer in koor “Life is beautiful!” te roepen als ons een nieuw diertje gepresenteerd werd.  De franstalige groepen riepen “C’est très belle, la vie!”.

Overigens werd de engelstalige groep geleid door iemand die zichtbaar moeite had met het Engels en regelmatig naar Engelse woorden moest zoeken. Ik ben eigenlijk in Québec nog niemand tegengekomen die “near-native” Engels spreekt. We hebben ‘s avonds een paar keer met twee schooljongetjes gekletst, en die vertelden dat ze drie uur Engels in de week hebben op school. Dat is dus kennelijk niet genoeg.

Goed, op zeker moment hadden we dus genoeg van die presentatie en gingen we zelf wat rondwandelen op het strand, op zoek naar walvisachtigen. Het strand bestond uit enorme, meestal vrij glad afgesleten, maar wel zeer golvende rotsplaten, afgewisseld met enorme en wat kleinere keien. Het was dus eigenlijk niet wandelen, meer springen van kei naar plaat naar kei.

We hadden een kleine twee kilometer gesprongen toen we inderdaad weer een walvis ontdekten. Dat was kennelijk een goede plek, want we zagen er binnen tien minuten wel een stuk of vijf. Toen waren we tevreden en zijn we teruggelopen. (Het was intussen ook begonnen zachtjes te regenen.) We hebben nog even wat rondgekeken op de borden bij het natuurcomplex en besloten dat het waarschijnlijk vooral dwergvinvissen zijn geweest.

We zijn in Tadoussac gaan eten bij een restaurant dat leuk beschreven stond in de Lonely Planet maar in de praktijk een beetje tegenviel. Daarna door de, intussen stromende, regen naar de camping gereden.

3 Comments

1. Wmijn said,

August 10, 2009 at 11:40

Ha, eindelijk zit ik eens thuis achter mijn lappie jullie blog te lezen en daar heb ik wel het wachtwoord bij de hand (in plaats van op mijn phone) 🙂
    Leuk hoor, klinkt tot nu toe als een prima vakantie. Beetje nat, maar dat mag de pret niet drukken!

Deze rotsen doen me erg denken aan de Côte Sauvage in La France, die zijn wel iets minder afgeslepen, maar ook daar kun je altijd leuk klimmen en klauteren, heerlijk!

Hebben jullie nu uiteindelijk een nieuwe tent gekocht?

2. Hanneke said,

August 10, 2009 at 14:18

Eindelijk lukt het weer om comments achter te laten! Ik lees wel braaf alles hoor 🙂

Leuk om zoveel verhalen voer jullie vakantie te lezen!
    En leuke springfoto 🙂

Veel plezier nog en groetjes aan iedereen!

3. laura said,

August 11, 2009 at 8:35

We hebben nog steeds geen nieuwe tent gekocht. We kunnen er steeds geen vinden die precies aan al onze eisen voldoet. Eigenlijk willen we precies dezelfde als we nu hebben maar dan met een grondzeil dat niet lekt. 😉

Heb groetjes gedaan, krijgt ook weer groetjes!