09.08.09

Vancouver, reprise

Posted in Uncategorized at 20:21 by erik

Voor hun 35-jarige huwelijk nodigden mijn ouders ons uit voor een prachtige reis van Waterloo naar Vancouver per vliegtuig, van Vancouver naar Calgary per trein, en dan weer van Calgary naar Waterloo per vliegtuig. Frans en Uschi kwamen op woensdagavond 2 september bij ons aan en konden even twee dagen acclimatiseren aan Eastern Time voordat we op vrijdagavond vertrokken naar de Pacific Time tijdszone. Op donderdag hebben we nog even met zijn drieen gelunchd bij de St Jacobs Farmers Market. Op vrijdag had Laura vrijgenomen om gezellig samen te pakken en te strijken en andere nuttige dingen te doen. ‘s Middags om vier uur werd ik bij Maplesoft opgehaald.

Ik was nog niet eerder bij het vliegveld van Kitchener/Waterloo geweest, en het was een gezellig klein vliegveldje. Het was ook de allereerste keer dat ik een echte “needle drop” zag, een vakje waarin ik mijn gebruikte naalden had kunnen achterlaten. In het gehandicaptentoilet, nota bene. We vlogen via een tussenstopje in Calgary (waar we lekker gegeten hebben, en genoten van de zweefmolen bevolkt met vliegtuigjes in de vertrekhal). Toen we in Vancouver in het hotel aankwamen waren we knap moe en gingen we direct naar bed.

Op zaterdag hebben we samen Vancouver verkend. Uschi had een prachtig programma opgesteld, inclusief alle busverbindingen tussen de verschillende programmapunten. Daar waren wij wel voor te porren! We waren nog maar net het hotel uitgelopen of daar zagen we onze eerste attractie: een boekwinkel zoals je die eigenlijk enkel in films ziet. Met stapels en stapels boeken overal.

Vervolgens begonnen we het echte programma door de SeaBus naar Noord-Vancouver te nemen voor een mooi uitzicht op de skyline. Toen door naar het Science Museum, maar daar waarschuwden Laura en ik dat als we daar naar binnen zouden gaan, we er waarschijnlijk niet voor sluitingstijd uit zouden komen. Dat leek ons minder handig, dus we hebben het alleen van de buitenkant bewonderd. Dat was mooi genoeg, want er was een prachtig kunstwerk voor de deur waar allerlei biljart-achtige ballen over gootjes, tegen gongs en xylofoons aan, en op allerlei prachtige manieren aan de zwaartekracht gehoor gaven.

Daarna door naar de nieuwe bibliotheek, die erg mooi is. Het is een soort dunne schil naast een colosseum. De foto’s laten het beter zien dan ik het kan uitleggen. En over foto’s gesproken: we merkten dat we de batterijoplader van ons fototoestel niet hadden meegenomen op reis, dus we moesten iets verzinnen om voldoende stroom te hebben om later genoeg foto’s te kunnen nemen. We zijn dus even een fotozaak binnengelopen om te kijken of we daar een volle batterij of een oplader konden kopen (helaas gaan er geen gewone batterijen in ons fototoestel, zoals in de meeste duurdere camera’s). Dat duurde wel een uur, en uiteindelijk zijn we er niet in geslaagd iets te kopen, maar heeft onze batterij (die ook nog eens bijna leeg was) wel een tijd daar in een oplader gezeten.

Het volgende programmapunt was een tochtje door Stanley Park. Stanley Park is een mooi park in het hartje van Vancouver waar een shuttlebus doorheen rijdt. Delen ervan zijn nooit beboswacht of gekapt, ook al zijn er wel wegen doorheen aangelegd, en de vegetatie is daar dus een behoorlijke benadering van het oerbos, ook al is het veel minder dicht en is de fauna meer verstedelijkt. Ook hier heb je een mooi uitzicht op de skyline en de brug naar Noord-Vancouver.

Toen was het tijd voor avondeten. Uschi had een prachtig restaurant uitgezocht, behorende bij een hotel, Hotel Sylvia. Het eten was er erg goed en het uitzicht over English Bay (met zon die zich al enigszins op ondergaan aan het opmaken was) was prachtig.

Tot slot terug naar het hotel. Het was grappig te zien dat we bij de rit naar het hotel behoorlijk wat plekken tegenkwamen waar we die dag waren geweest, waaruit we concludeerden dat Vancouver kennelijk een erg kleine stad is. We zouden de dag erop vroeg opstaan, dus we gingen vroeg naar bed. Die ochtend moesten we namelijk om zeven uur ‘s morgens ingecheckt zijn voor de Rocky Mountaineer!

1 Comment

1. Ria said,

September 9, 2009 at 13:08

Na de organisatie van onze vakantie en de enorme drukte van de laatste weken moet het heerlijk voor jullie geweest zijn dat Uschi de reis zo goed voorbereid had, dat was gewoon lekker genieten dus. als ik het goed zie ook geen stralend weer. Spannend eten bij Sylvia. Zo te zien is ook Vancouver een prachtige stad en de moeite vanhet bezoeken waard.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen van de treinreis, hoewel de foto’s spreken eigenlijk wel voor zichzelf.